
Dit thema wordt verzorgd door het lectoraat Intensieve Acute Zorg van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Dit lectoraat is betrokken bij de inrichting en uitvoering van de Onderzoeksagenda Ambulancezorg.
Inhoud
- EBP houdt in dat (verpleegkundige) beslissingen gebaseerd worden op een combinatie van drie zaken: bewijsmateriaal uit wetenschappelijk onderzoek, de eigen klinische vaardigheden en de voorkeuren van de patiënt.
- In dit thema EBP leer je gebruik te maken van uitkomsten van onderzoek om je eigen vakinhoudelijk handelen maar ook de kwaliteit van de ambulancezorg in de breedte te verbeteren.
Voor wie?
- (BIG-geregistreerde) verpleegkundigen.
- Doorstromers vanuit de opleiding C-ZCC die het diploma VCMKA willen behalen, volgen dit thema. Voor het diploma VCMKA moet je BIG-geregistreerd verpleegkundige zijn.
- Gedurende de opleiding heb je een dienstverband of detacheringsovereenkomst bij een regionale ambulancevoorziening (RAV) of zorgcoördinatiecentrum.
Dit thema is een verplicht onderdeel van de opleiding:
EPA-overstijgende leeractiviteit (EOL)
Deze leeractiviteiten richten zich op het verdiepen van de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de professional in opleiding op de werkplek. Ze zijn voorwaardelijk voor het kunnen aanvragen van het uiteindelijke diploma. Het thema EBP valt onder deze EOL.
Programmatisch toetsen
Binnen het thema hanteren we de principes van programmatisch toetsen. Tijdens het thema ontwikkel je complexe vaardigheden en competenties die je nodig hebt op de arbeidsmarkt maar die niet in één toets te vangen zijn en vragen om een bredere kijk. Bij programmatisch toetsen verzamel je diverse datapunten met feedback in een portfolio om je ontwikkeling en voortgang te monitoren en onderbouwen.
Afronding – datapunten
Bij dit thema wordt een verwerkingsopdracht aangeboden die van een beoordeling wordt voorzien. Deze opdracht sluit aan bij de EPA-overstijgende leeractiviteiten en richt zich op de competentiegebieden Kennis & wetenschap, Maatschappelijk handelen, Leiderschap en Professionaliteit. Binnen de opleiding tot VCMKA bestaat deze opdracht uit het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van een casuïstiekbespreking. Hiermee draagt de opdracht bij aan het behalen van de eindtermen onder de genoemde competentiegebieden. De opdracht moet met minimaal een voldoende afgerond worden.