De mensen van de Academie

Bij de Academie zijn meerdere facilitaire medewerkers in dienst. Hun functieomschrijving is vrij breed te noemen. In hun dagelijks werk ondersteunen ze de Academie in eerste instantie bij de uitvoering van het onderwijs, maar ook de medewerkers van de Academie zelf.

William Vogel is een van de huidige facilitair medewerkers van de Academie en sinds 2021 werkzaam voor de Academie voor Ambulancezorg.

William-facilitair

Facilitair medewerker Academie voor Ambulancezorg

“De rol van facilitair medewerker houdt in eerste instantie in dat we de docenten ondersteunen en voorzien van lesmaterialen voor de lessen en trainingen. We zijn verantwoordelijk voor het inrichten van zowel de leslokalen als het Experium, het simulatiecentrum waar allerlei soorten scenario’s worden nagespeeld. De taken van een facilitair medewerker zijn behoorlijk uiteenlopend en kunnen eigenlijk van alles zijn. Zo ben ik het ene moment bezig om een ICT-probleem op te lossen (of te laten oplossen) en het andere moment sta ik met een Junior ALS pop in mijn handen omdat deze niet meer werkt.”

William at work

Ons motto: De lessen moeten te allen tijde door kunnen gaan. We moeten veelzijdig zijn en snel kunnen schakelen tussen onze werkzaamheden, zodat de docenten en de PIO’s geen hinder ondervinden van eventuele problemen tijdens hun lessen.

Facilitair Medewerker William Vogel

Je moet veelzijdig zijn en snel kunnen schakelen

“Als Facilitair Medewerker is ons motto: De lessen moeten te allen tijde door kunnen gaan. We moeten dus veelzijdig zijn en snel kunnen schakelen tussen onze werkzaamheden, zodat de docenten en vooral de PIO’s (professionals in opleiding) geen hinder ondervinden van de eventuele problemen tijdens hun lessen. Dus wanneer bijvoorbeeld een Pc niet werkt, proberen we dit meteen op te lossen. Soms komt het voor dat het niet direct op te lossen is, maar kunnen we het bijvoorbeeld door middel van een laptop aan te sluiten op het scherm een tijdelijke oplossing bieden. Vervolgens proberen we tijdens een pauze of na een les het probleem definitief op te lossen.

Doordat onze werkzaamheden heel breed en divers zijn, is geen dag op de Academie hetzelfde. Soms staan we plotseling voor onverwachte uitdagingen. Hierdoor moet je af en toe flink schakelen en creatief denken.”

experium -william

Geen dag op de Academie is hetzelfde

“Ander voorbeeld, een poosje geleden hadden we in de lokalen van het Experium geen internet, daardoor konden deelnemers van de TECC cursus hun toets niet maken. Ook werkte het licht en het geluid in het Experium niet. Ik heb toen meteen een aantal extra wifi punten gemaakt waardoor de toetsen toch gemaakt konden worden. Daarop heb ik direct contact gezocht met onze ICT-partij en hebben we vervolgens alle mogelijke problemen uitgesloten. Helaas bleek het probleem bij een andere partij te liggen en konden ze me op dat moment niet verder helpen.

Dit maakt het werk als Facilitair Medewerker bij de Academie zo leuk. Je bedenkt van tevoren dat je dag er op een bepaalde manier uitziet en vervolgens heb je van je geplande bezigheden niks kunnen doen, omdat er van alles tussendoor komt. Hierdoor zijn we elke dag met andere werkzaamheden bezig en doe je eigenlijk nooit de hele dag hetzelfde.”